ماشین نو یا دست دوم کدوم برای تازه واردین کانادا کم هزینه تر و مناسب تره؟

ارسال پست
نمایه کاربر
Shayan
کاربر تک ستاره
کاربر تک ستاره
پست: 32
تاریخ عضویت: جمعه آگوست 07, 2020 3:14 pm
تعداد نوشته های مورد پسند: 1

ماشین نو یا دست دوم کدوم برای تازه واردین کانادا کم هزینه تر و مناسب تره؟

پست توسط Shayan »

اتومبیل‌های دست دوم تنوع بسیاری دارند. در واقع ممکن است کسی که تازه هفته گذشته ماشینی را خریداری کرده و با آن تنها یک هفته رانندگی کرده باشد آن را به بنگاه معاملاتی خودرو car dealer بازگرداند و به این ترتیب یک خودرو دست دوم بسازد (معمولاً کیلومترشمار یک خودرو نو نباید عددی بالاتر از ۵۰ کیلومتر را نشان دهد. تا این میزان جابجایی، برای انجام نقل و انتقالات و تست‌های ضروری قابل پذیرش است و حکم ماشین نو را دارد). ممکن است خودرویی هم در مدت ۱۵ سال بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد و به عنوان خودرو دسته دوم معامله شود. پس اولین مسئله در مورد خودروی دست دوم این است که برخلاف خودرو نو هیچ میزان و مقیاس یگانه‌ای برای ارزیابی و ارزش‌گذاری ندارد و قیمت‌گذاری آن به چند پارامتر مختلف چون:
مدل خوردو- معمولا مدل‌های امریکایی با افت قیمت بیشتری روبرو می‌شوند؛
عمر خودرو- معمولا شدیدترین افت قیمت در دو سال اول رخ می‌دهد؛
میزان کیلومتر کارکرده- که در کانادا به دلیل عادت مرسوم امریکای شمالی عبارت «مایلج» به معنای میزان مسافت طی شده بر اساس «مایل» در موردشان بکار می‌رود اگرچه در کانادا برخلاف امریکا استاندارد محاسبه فاصله، «کیلومتر» است و عدد مایلج را به کیلومتر می‌گویند!؛
ظاهر و باطن ماشین- به دلیل زمستان‌های طولانی و مصرف زیاد نمک در جاده‌ها، موضوع پوسیدگی زیر ماشین اهمیت بسیار بیشتری از وضعیت ظاهری دارد
نتیجه تست‌های پشت سر گذاشته
و از همه مهم‌تر توافق طرفین باز می‌گردد. البته در مورد قیمت‌گذاری نکاتی هست که در ادامه خواهد آمد. به هر حال این نوع خرید و فروش در کانادا بسیار متداول است و تنها در انتاریو سالانه بیش از یک میلیون نقل و انتقال خودروی دسته دوم صورت می‌گیرد.
اما سوای از کیفیت و نکاتی که در مورد هر مدل از خودرو مطرح است، بحث عزیز «قیمت» جایگاه خاص خودش را دارد. برخلاف ایران که طیف خودروها محدود است در کانادا شما با انواع و اقسام خودروها در اندازه‌ها، قابلیت‌ها و امکانات مختلف از سازندگان گوناگون مواجه هستید. به همین دلیل سراغ هر یک از سایت‌های اطلاعاتی در این مورد که می‌روید بهتر است برای خودتان یکسری پیش‌فرض‌هایی در نظر گرفته باشید مثلا اینکه احیانا چه مدلی را بیشتر می‌پسندید، به صورت اتوماتیک یا دنده‌ای manual or standard می‌خواهید، در چه رنجی از نظر کیلومتر، چه رنج قیمتی و…اینها تعداد نتایج را محدودتر می‌کند و مقایسه آنها را آسان‌تر. حتی می‌توانید مشخص کنید که ایا نظرتان خرید از دیلر است یا فرد و …
برای به دست اوردن اطلاعات در مورد خودروهای دست دوم میتوانید به وبسایت های مرتبط مراجعه کنید مشهورترین آنها autotrader.ca است اما در carpages.ca هم می‌توانید چنین اطلاعاتی بیابید که بیشتر اطلاعات آن توسط دیلرها تامین می‌شود. روی کی‌جی‌جی هم که همه‌جور چیزی یافت می‌شود از جمله ماشین که البته بیشتر توسط فروشندگان شخصی عرضه می‌شوند.
اما مرجع مطمئن‌تر برای آگاهی از قیمت‌ها که معمولا متخصصان حرفه‌ای به آن مراجعه می‌کنند VMRCanada.com است. این مرجع برای آگاهی از قیمت‌ها بسیار معتبر و موثق است اما تفاوتش با موردی مثل autotrader این است که در اینجا فقط شما قیمت‌هایی را که بر اساس میانگین بازار استخراج شده می‌بینید اما در autotrader می‌توانید عکس‌های داخل و بیرون ماشین‌های عرضه شده را هم ببینید و اینکه مدل‌ها دارای چه امکاناتی هستند. به هر حال انتخاب مرجع اطلاعاتی با شما!
به صورت کلی دو سیستم خرید برای اتومبیل‌های دست دوم وجود دارد: دیلر و شخصی. در اولی شما به یک دیلر (نمایندگی رسمی یک برند مشهور و یا بنگاه دلالی ماشین که از همه نظر با نمونه ایرانی آن تفاوت دارد) می‌روید و تقاضای چنین خودرویی می‌کنید. ممکن است حتی در صورتی که برای خرید خودروی نو هم به یک نمایندگی رسمی بروید، فروشنده به شما نمونه‌هایی از خودروهای دست دوم موجودش را هم معرفی کند. البته این دسته از خودروها معمولاً تفاوت زیادی با نمونه‌های نو ندارند و کمتر از ۵ تا ۷ سال از عمرشان می‌گذرد.
دیلرها هم دو گروه هستند. گروه اول دیلرهای یک کمپانی خاص نظیر تویوتا، مزدا یا همین نیسان هستند که در کنار فروش خودرو نو و انجام خدمات پس از فروش، خودروهای دست دوم را هم می‌فروشند که عموماً از گروه خودروهای پس از پایان قرارداد لیز است (اصطلاحا ً After Lease). در واقع کسی که مثلاً یک خودرو را با شرایط خاصی مثلاً برای ۳ یا ۵ سال و ۶۶ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر لیز کرده ممکن است پس از پایان قرارداد و یا حتی زودتر از آن تاریخ، خودرو را پس آورده باشد و حالا دیلر آن را به عنوان خودرو دست دوم می‌فروشد که عموماً در شرایط بسیار خوبی هم قرار دارد و واضح است که قیمت آنها هم از سایر خودروهای دست دوم بیشتر است. حسن دیگر این‌گونه خودروها این است که شما می‌توانید از دیلر تقاضای وارانتی کنید در حالیکه در حالت کلی، خودروهای دست دوم دارای وارانتی از سوی کمپانی سازنده نیستند. البته شرکت‌های ثالثی هستند که روی خودروهای دسته دوم وارانتی می‌دهند اما اینکه چقدر این وارانتی مفید باشد جای بحث است. به هر حال بهتر است در همان زمان شرایط را بررسی کنید و در مورد خریدن یا نخریدن وارانتی اضافه تصمیم بگیرید. این دیلرها اگر چک‌ها و تست‌های ضروری و استاندارد روی خودرو انجام داده و آن را بهینه کرده باشند با گواهی‌نامه‌ای مختص به خود ارائه می‌دهند.
گروه دوم دیلرها عملکردی شبیه بنگاه‌های معامله خودرو در ایران دارند. یعنی بنگاه‌هایی که گروهی از خودروهای دسته دوم را به فروش می‌رسانند و لذا ترکیب بسیار متنوعی از کیفیت و قیمت را برای شما فراهم می‌کنند. تعدادی از این دیلرها دو فضای نمایشگاهی متفاوت دارند. فضای اول که شیک‌تر اما کوچک‌تر است در محیط‌های پررفت و آمد و در نقاط با دسترسی بهتر قرار دارند که خودروهای گران‌تر و سرپاتر را در آنها به نمایش گذاشته‌اند و فضای دوم معمولاً مکان وسیع گاراژمانندی است که خودروهای ارزان‌تر و کم کیفیت‌تر را در آن دپو کرده‌اند. این دسته خودروها که معمولاً زیر ۵ هزار دلار قیمت دارند. به هر حال دیلرهای این‌چنین که تعداد آنها بسیار بیشتر از دیلرهای رسمی کمپانی‌ها است نبض بازار دست‌دوم‌فروشی خودرو را در دست دارند و معمولا وقتی صحبت از خرید خودروی دست دوم از یک دیلر می‌شود منظور این گروه از دیلرهاست.
اگر تازه‌وارد هستید قبل از تهیه خودرو، از هزینه‌های بیمه آن مطلع شوید. کل هزینه‌های خودرو شامل خرید خودرو، بیمه، بنزین و تعمیرات را برای یکسال برآورد کنید و در مقایسه با هزینه‌های مادی و روحی استفاده از حمل و نقل عمومی و نیازهای خود و خانواده ارزیابی کنید که آیا خرید خودرو به نفع شما هست یا نه؛
برای اولین خودرو اگر وضعیت مالی تثبیت شده‌ای ندارید بهتر است سراغ خودروهای گران‌تر دیلرهای رسمی نروید. اما در آینده و با شرایط بهتر مالی، تهیه ماشین‌های after lease از دیلرهای رسمی، احتمالا گزینه‌های بهتری خواهند بود؛
قبل از اینکه برای خرید اقدام کنید تلاش کنید یک مکانیک خبره و معتمد و یک دیلر حرفه‌ای و قابل اعتماد بیابید. در خرید عجله نکنید چون یک ماشین معیوب هر چقدر هم که ارزان باشد بعدا هزینه تعمیرات زیادی خواهد داشت. یادآوری می‌کنم که در کانادا هزینه تعمیرکار labour عدد بسیار بالایی است و هر نوبت تعمیرات جدی ماشین می‌تواند هزینه گزافی داشته باشد؛
پیش از اینکه سراغ دیلر بروید خوب مطالعه کنید. با مشاهده ریویوها، ارزیابی دقیق از نیازها و بودجه خود و جستجوی خودروهای موجود در دیلر مورد نظر، تعداد انتخاب‌های خود را به ۳-۴ مورد محدود کنید. سعی کنید در زمان خرید، شما سوار موضوع باشید و افسار کار را به دست فروشنده‌های sellers بنگاه مربوطه نسپارید؛
حتما ماشین را برای تست ببرید. علاوه بر راندن در خیابان‌های اطراف، رانندگی در اتوبان را فراموش نکنید. لازم است که ماشین را با سرعت‌های مختلف در مسیرهای متفاوت تست کنید. اگر دوستی واردتر و سابقه‌دارتر دارید از او بخواهید شما را همراهی کند و به شما راهنمایی بدهد؛


ارسال پست

بازگشت به “خرید خودرو”